Sunday, May 02, 2010

Eksamensoppsyking

Nå er det 6,5 time til morgendagens (dagens) første eksamen. De timene skal brukes til å lese, sove og gå til eksamens- lokalet. Lesinga skal foretas mens samboeren sitter og kakler borti hjørnet.

Føler jeg meg forberedt? Tja, noenlunde. Vanlige Michelle sier nei, Ghana-Michelle sier joda.
Det går nok bra. Jeg vet jo hvilke oppgaver jeg skal skrive på forhånd. Jeg har nå lest meg opp på folkemordet i Rwanda, kan gi deg en full avhandling om hele handlingsforløpet med datoer og det hele, samt årsaker, mulige løsninger og en liten drøftning om det var grådighet eller lidelse som forårsaket konflikten. I tillegg har jeg laga konfliktkart og konflikt-tre. Synd jeg ikke får lov til å bruke fargestifter.
Også har jeg lært meg litt om Charles Taylor, slemme mannen.

Så er det ny eksamen klokken halv tolv, og den... får gå som den går. Jeg har sagt det før, jeg er ikke laga for statsvitenskap. Så da ender jeg selvfølgelig opp med å få to statsvitenskapseksamener på en og samme dag. Herlig. Men så blir man i det minste ferdig med det, fort og gæli. Forhåpentligvis ikke så veldig gæli.
Men utviklingsstrategier er  t ø r t. Og detaljrikt. Og handler bare om hva som har vært utprøvd for å få Afrika til å utvikle seg, og hvorfor det feila.




Men i morgen er jeg ferdig med det, hurra! Da skal jeg feire bittelitt, og så begynne å lese til neste eksamen, for den er på onsdag allerede, og krever en del lesing. Og etter den har jeg nesten en uke fri, og skal prøve å få skvisa inn en tur til Kumasi, en strandtur og en tur til Makola market og National Cultural Centre. Er tross alt en del ting jeg må kjøpe før jeg drar. Helt uviktige ting, som er fine og gjør meg glad og minner meg på Ghana og varme og musikk og smil og trotro-rop og mango. Det kommer til å bli fine minner.

Nuh skal det leses.
Jeg ønsker meg selv lykke til.

No comments:

Post a Comment