Tuesday, April 20, 2010

Kan jeg få en ny hals nå?

Nå er første ”pugge-uke” i gang. Jeg sitter på Rhapsody’s og nyter gratis internett, air condition og en liten salat til lunsj. Planen var egentlig å lese, men jeg har siden sist klart å bli syk, og det er ikke å anbefale. Jeg har nå et stykk sår hals, en rennende nese, en heidundrende hodepine, en stadig tilbakevendende kvalme, samt opparbeidet meg en ømfintlighet for lys og høye lyder.  Det eneste som er behagelig nå, er å ligge i senga mi med øynene lukket, men så har jeg såklart en rygg som ikke liker å ligge så lenge. Hurra. Jeg har vært på apoteket og fått diverse remedier, så det ordner seg vel. Skal kjøpe meg fersk ingefær og honning også, og lage meg te når jeg kommer hjem. Så her sitter jeg og drikker te med solbriller på. Inne.
Nå er det bare én måned og én dag til jeg skal hjem. Jeg gru-gleder meg. Det blir nok fint. Jeg har da savnet før, og overlevd.

Ting jeg skal gjøre når jeg kommer hjem:
• Legge meg i lyngen på Ingøy sammen med hundene og høre på måkene og havet.
• Shoppe nye klær i ordentlige klesbutikker.
• Se på tv.
• Ta varme dusjer.
• Bruke oppvaskmaskin.
• Lage mat! Gjerne med bruk av steikeovn.
• Skravle masse i telefonen med mamma, helt gratis. Selv om vi er i samme by.
• Ringe masse til alle andre, uten at det koster meg og dem skikkelig masse penger.
• Nyte vissheten om at vi har bra og pålitelig internett hjemme.
• Drikke masse te, ikke fra tepose.
• Drikke presskannekaffe.
• Drikke mammas kaffe med et hint av sjokolade.
• Spise (meg god og rund på) mammas hjemmelagede mat.
• Betale med kort i butikker.
• Lese aviser og blader.
• Ikke bekymre meg for om jeg trenger å ta på solkrem når jeg står opp og ser an været.
• Lage meg ordentlige kaffedrikker på Barila.
• Generelt henge mye på Barila.
• Spise på Alfa.
• Bli kjempesulten mens jeg er på jobb på Barila fordi en eller annen kunde har bestilt noe mat som luktet skikkelig godt, og så ringe opp til Fellini og be de komme ned med noe godt.
• Grille ute i hagen.
• Vaske opp med Zalo og oppvaskbørste.
• Støvsuge.
• Ikke behøve å vaske rød sand av føttene før jeg går og legger meg.
• Ikke behøve å skrubbe kroppen minst én gang om dagen for å få bort støvlaget.
• Drikke verdens beste vann fra springen.
• Gå tur med hundene.
• Spise kvelds!
• Ha muligheten til å høre mygga før den stikker.
• Sykle.
• Gå på tur i fjæra.
• Faktisk vite hvor man kan få tak i det meste.
• Ha på seg klær i flere lag, for eksempel cardigan over singlet, eller strømpebukse under skjørtet.
• Fryse! Og jeg gleder meg.
• Dra til Toften og bade med Stina.
• Farge håret (jeg er blond).
• Synge høyt hjemme, uten å bekymre seg for naboer, folk ute på gangen eller folk utenfor huset.
• Gå naken fra rommet til badet.
• Slippe å spraye maur daglig.
• Ha besøk når jeg vil, av hvem jeg vil. Jada mamma, du skal nok få et ord med i saken, poenget er at det ikke finnes noen regel som sier at besøket må dra hjem før tolv, eller portnere som kommer og hiver ut besøket dit dersom man glemmer klokka.

Og mye, mye mer. Denne lista kan oppdateres i det uendelige. Poenger er uansett at det skal bli fint å komme hjem. Jeg er ganske klar for det nå kjenner jeg. For all del, jeg kunne nok ha vært her enda et semester, om ikke et år, men når man først har satt en dato for når men skal reise, så er man på en måte forberedt på når det hele tar slutt.

Forresten, det tar jo ikke helt slutt. Jeg skal jo tilbake hit. Det er bare første kapittel i ”Michelle i Afrika” som er over. Og i slutten av mai blar jeg over til første side i det 21. kapittelet i sommer-boka. Det er alltid en bestselger.

2 comments:

  1. Hei Michelle! Synd at du ble sjaber! Så dumt! Du får holde hodet og motet oppe,for snart e du i pakking. Det skal bli trivelig å se deg igjen. Har jo fått utrolig malende historier om livet i Ghana av din mor,så jeg har funnet ut at min eventyrlyst er begrenset til urbane og/eller strøk med god infrastruktur og pålitelig strømtilførsel og rikelig med varmt vann.. Freldran dine dro ut til Ingøy i mors gamle Mazda,fullasta med ved og div.De skulle vel bli noen dager. Vi har det bra her,selv om både Pål og jeg skranter i helsa. Vi ser fram til de 2 konfirmasjonene, til våres med skrekkblanda fryd. Håper jeg klarer det,tiltross for matbestilling fra Kåfjord. Er jo alltid livredd for at maten ikke e god nok el.rikelig nok,så det blir vel ekstralaging i heimen også. Ta godt vare på deg sjøl nu i innspurten,det er veldig viktig! God bedring! Klem fra Ellinor.

    ReplyDelete
  2. Hei tante Ellinor! Jeg klarer meg. Det jeg har fått på apoteket hjalp, og nå er det bare halsen som plager meg.
    Jeg er kjempelei meg for at jeg går glipp av begge konfirmasjonene. God timing å være borte på, når faktisk t o stykker i familien skal konfirmeres! Dere får ta masse bilder, så får vi ha en liten bildefremvisning når jeg kommer tilbake, med hendelser fra det siste året både i Alta og i Ghana.
    Vi sees om en måneds tid!

    Stor klem

    ReplyDelete